tirsdag den 28. juni 2016

Trädgårdstider! Jovisst - nu tar vi liten Svensk också ;-)


Trädgårdsfredag/Onsdag/Måndag/Tirsdag - nu Trädgårdstider


Stylist Malin Persson, Kok Tareq Taylor, Programleder Pernilla Månsson Colt, Malmø Slots Overgartner John Taylor
Nogle gange må de danske film vige pladsen for mine haveprogrammer - jeg er kæmpe Monty Don fan og til min store fortrydelse får Haveprogrammer slet ikke den samme opmærksomhed i Danmark som min anden passion, Madprogrammer. Det er vores naboland heldigvis god til - oveni en kombi :-) 
Siden 2009 har jeg fulgt dette svenske haveprogram - det indholder alt, hvad jeg elsker i verden; mad, blomster, havetips og en snert indretning. Men mest af alt, er det den indbyrdes jargon der emmer af kærlig dril og glæde til den have de sådan kæmper med at tæmme og udvikle. Deres underlægningsmusik er blevet til en populær playliste på Spotify med 272 numre! https://open.spotify.com/user/sveriges-television/playlist/1Dnt0TM7Anb4ceX7dQOi6Y




Det startede i 2009 med udsendelser fra det berømte Mandelmanns økologiske og selvforsynende landbrug, mandelmann.se, (Hvis man nu klonede Camilla Plum med Frank "Bonderøven" så fik man Mandelmanns :-)) i Østerlen. 


Mandelmanns økologiske og selvforsynende landbrug udenfor Kivik, Østerlen

Senere købte de en kolonihave i Malmø. Da kolonien blev for lille i 2011, rykkede de ud til en forladt og dybt forsømt gård ved Södra Sandby udenfor Malmø. 
Herligheden havde stået tom i 15 år og her slår de stadig deres folder. Det er ren feel good tv for mig og jeg ELSKER mine mandag aftener i deres selskab. Lige nu er de gået på sommerferie, men de sidste 6 programmer ligger her http://www.svt.se/tradgardstider/http://www.svt.se/tradgardstider/ 

Skulle I som jeg føle mig lidt rundtosset i havens "anatomi" så er der et lille kort her http://www.svt.se/tradgardstider/tradgardsonsdags-gard

Artikler om Johns planter og Tareqs opskrifter fra programmerne forfindes på samme side som programmerne. 

Rigtig god fornøjelse med regnvejrstvkiggeriet ;-)

Pernilla og Tareq i køkkenet - jeg har testet adskillige af programmernes opskrifter og det er altid "vansigt gott"




1 kommentar:

  1. Hej fra Elisabeth - har lige opdaget programmet - det er jo magisk ❤️

    SvarSlet